Jeg hedder Clara og jeg er 11 år. :)

tirsdag den 16. oktober 2012

Mmmhh, marengs!

Ja, i dag bagte jeg marengs helt selv. :D Undtagen da min mor hjalp mig med at klække æg så kun æggehviderne kom ud. Altså, vi skulle ikke bruge æggeblommerne. :D Men ellers klarede jeg det helt selv. Og de smagte mega godt. Vi nåede at spise alle sammen, så jeg har desværre ikke et billede. Men opskriften har jeg. :D




Marengs-kys


Billede af Marengs-kys

Ingredienser

3 æggehvider2 dl sukker3 spsk kakao1 tsk kanel3 dråber frugtfarve Pynt: Kokosmel, krymmel, hakket chokolade.

Tilberedning

Pisk æggehviderne stive og tilsæt sukkeret lidt efter lidt, mens der piskes. Hvis ”kyssene” skal være med smag, røres kakao eller kanel i sukkermassen. Man kan evt. dele portionen i to og tilsætte smag eller farve til den ene del (husk i så fald at halvere mængden af smags- og farveingredienserne). Kom sukkermassen i en sprøjtepose og sæt små toppe på en bageplade beklædt med bagepapir. Toppene kan også formes med to teskeer. Drys ”kyssene” med en eller flere slags pynt. Bag dem ved 100° i ca. 1 time. Lad dem køle helt af, inden de kommes i en lufttæt beholder. Server kagerne til kaffen eller f.eks. til frugtsalat.
Tip: Lav marengs-”kys” sammen med børnene, - de vil elske at forme og pynte kagerne.


Jeg vil råde jer  til at lade hver med at putte farve i, da det jo alligevel er kakao/kanel marengs. Man kommer ikke til at se farven. Og så bliver det også for flydende. 

Kh. Clara

Ingen kommentarer:

Send en kommentar